maandag 21 maart 2016

Apex afdichting/ Nailmarks of the Devil

Ik ga nog dieper in op het probleem van de afdichting. Dit was namelijk het grootste probleem voor een Wankelmotor. Door thermische veranderingen en trillingen vraten de seals zich in de rotorwand waardoor deze onmogelijk nog kon afdichten. Dit zorgde voor detonatie, hoog olie en een hoog brandstofverbruik. Ook glijden de “seals” veel sneller over de wand van het rotorhuis wat zorgt voor een moeilijke opgave de wand constant gesmeerd te houden.  

Wat is een ‘Apex Afdichting”?

De apex afdichting is de afdichting tussen de punten van de Driehoekige rotor en de wand van het rotorhuis. Bij normale lijnmotoren zorgen de zuigerveren voor de afdichting en een olieschraapveer haalt overtollige olie weg. De afdichting van een wankelmotor is zo moeilijk te realiseren omdat het puntje de ene ruimte met de andere direct verbind. Hierdoor wordt de olie vaak verbrandt. Om voor smering te zorgen wordt er een beetje olie bij de inlaat naar binnen gebracht. Dit zorgt ook weer voor een slechte uitlaatgasemissie en een hoog olieverbruik.

Japanse autofabrikant Mazda, die in 1961 een licentieovereenkomst had met NSU, ging aan de slag met het NSU 1-rotor wankelmotor prototype. Zij richtte het RE research team op (rotary engine research) en gingen onderzoeken starten naar het gebruik van 2- 3 en -4- rotor rotatie motoren.

In 1967 brachten zij de Cosmo Sports uit met een 2 rotor-rotatie motor, beiden een inhoud van 491 cc. Deze motor leverde een mooie 110pk. En de problemen met de wankelmotor leken even verdwenen door de ontwikkeling van een Carbon Apex afsluiting en de met Nippon parts ontwikkelde nieuwe oliepakkingen voor tussen de rotorlagen. En een speciale olie.

Deze carbon seals bestonden uit een gietijzeren onderlaag met Carbon afdekkapjes.

Er werd vaak een silicium-aluminium legering gebruikt voor de wand van het rotorhuis of nikkel-siliciumcarbide. De apex afdichting werd (afbeelding hierboven) en gemaakt van gietijzer met een legering.

Dit was alleen niet bestand tegen krachtigere motoren dus werden er Carbon-aluminium kapjes gebruikt.

Toen Mazda verder ging ontwikkelen maakten zij voor raceauto’s een vezel versterkte keramische afdichting. Deze bestonden uit keramisch materiaal versterkt met silicium-carbide vezels. Dit zorgde voor een hoge slijtvastheid en een laag gewicht. Dit maakte de afdichting zeer betrouwbaar maar hier hing wel een hoog kostenplaatje aan.

Maar het lijkt even of de problemen met de wankelmotor zijn opgelost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten