Wat
is een ‘Apex Afdichting”?
De
apex afdichting is de afdichting tussen de punten van de Driehoekige rotor en
de wand van het rotorhuis. Bij normale lijnmotoren zorgen de zuigerveren voor
de afdichting en een olieschraapveer haalt overtollige olie weg. De afdichting
van een wankelmotor is zo moeilijk te realiseren omdat het puntje de ene ruimte
met de andere direct verbind. Hierdoor wordt de olie vaak verbrandt. Om voor
smering te zorgen wordt er een beetje olie bij de inlaat naar binnen gebracht.
Dit zorgt ook weer voor een slechte uitlaatgasemissie en een hoog olieverbruik.
Japanse autofabrikant Mazda, die in 1961 een licentieovereenkomst had met NSU, ging aan de slag met het NSU 1-rotor wankelmotor prototype. Zij richtte het RE research team op (rotary engine research) en gingen onderzoeken starten naar het gebruik van 2- 3 en -4- rotor rotatie motoren.
In
1967 brachten zij de Cosmo Sports uit met een 2 rotor-rotatie motor, beiden een
inhoud van 491 cc. Deze motor leverde een mooie 110pk. En de problemen met de
wankelmotor leken even verdwenen door de ontwikkeling van een Carbon Apex
afsluiting en de met Nippon parts ontwikkelde nieuwe oliepakkingen voor tussen
de rotorlagen. En een speciale olie.
Deze
carbon seals bestonden uit een gietijzeren onderlaag met Carbon afdekkapjes.
Er
werd vaak een silicium-aluminium legering gebruikt voor de wand van het
rotorhuis of nikkel-siliciumcarbide. De apex afdichting werd (afbeelding
hierboven) en gemaakt van gietijzer met een legering.
Dit
was alleen niet bestand tegen krachtigere motoren dus werden er Carbon-aluminium
kapjes gebruikt.
Toen
Mazda verder ging ontwikkelen maakten zij voor raceauto’s een vezel versterkte
keramische afdichting. Deze bestonden uit keramisch materiaal versterkt met
silicium-carbide vezels. Dit zorgde voor een hoge slijtvastheid en een laag
gewicht. Dit maakte de afdichting zeer betrouwbaar maar hier hing wel een hoog
kostenplaatje aan.
Maar
het lijkt even of de problemen met de wankelmotor zijn opgelost.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten