maandag 21 maart 2016

Wankel Diesel

In eerste instantie leek een dieselwankel bijna onmogelijk. Door de lange smalle ontstekingskamer waren de warmteverliezen hoog en was er een slechte ontsteking. Ook zorgde de vorm van het rotorhuis ervoor dat er een te lage compressieverhouding mogelijk was voor een dieselmotor.

Rolls Royce kwam met de oplossing:

De oplossing hiervoor was een tweede grotere compressie rotor in serie geplaatst met een kleinere ontstekingsrotor. De Lucht werd bij de onderste rotor met een grotere ruimte via een kanaal naar de kleinere ruimte van de ontstekingsrotor gevoerd. Ook werd er een brandstofinjectiesysteem ingebouwd voor een betere verbranding.

Het doel van Rolls Royce was een zuinigere diesel ervan te maken. Omdat een dieselmotor veel hogere belastingen moet kunnen doorstaan werden de door Mazda ontwikkelde Carbon Apex afdichtingen vervangen door een stalen uitvoering. Om te zorgen voor de constante afdichting zijn er gleuven gemaakt die ervoor zorgen dat in de rotorkamer opgebouwde druk onder de afsluitingen kan zitten en dezen dus tegen de wand van de rotorkamer wan worden gedrukt. Voor het behoud van deze werking bij lage druk in de rotatiekamer hebben de gleuven aan het uiteinde uitsparingen zodat de druk even behouden kan blijven tot deze de lagedruk-ruimte is gepasseerd. Dit systeem zorgt voor een verbruiksvermindering van zo’n 30% in het lagentorengebied.

De eerste dieselwankel-motor was de R1. Deze werd vooral alleen gebruikt voor onderzoek te doen op de wankelmotor om verbeteringen toe te kunnen passen. Dit prototype had zo’n 50,7 PK. De inhoud van de compressiefase bedroeg 1126 cc. De inhoud van de ontstekingsfase bedroeg 500cc.

De R2 bestond uit 3 fase. Deze is ooit gebouwd maar nooit verder onderzocht of gebruikt.

Vervolgens verscheen de R3 met een enkele rotor, inhoud van de ruimte was 1216cc. Deze motor leverde 182,5pk bij een toerental va 4500omw/min.

Het is dus duidelijk dat deze motoren ook veel vermogen konden leveren vooral in verhouding met de massa en de productiekosten. Hierom was de militaire tak ook geïnteresseerd in de dieselwankel.

Dus kwam Rolls Royce met de 2R6 op de markt. Dit was een dubbelzijdige 2-takt dieselwankel-motor met zo’n 355pk bij 4500 toeren. Ontstekingskamer: 1265 cc tegenover een 3250 cc ruimte bij de compressierotor. Deze motor woog echter slechts 425kg. Zeer licht voor een dieselmotor met zulk vermogen uit die tijd.

1 opmerking:

  1. Ik wist dat mazda in sommige sportievere versies wel een wankelmotor had zitten. Maar dat rolce ook een diesel variant had. Dat is nieuw voor mij! Weer wat geleerd vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen