Rolls
Royce kwam met de oplossing:
De
oplossing hiervoor was een tweede grotere compressie rotor in serie geplaatst
met een kleinere ontstekingsrotor. De Lucht werd bij de onderste rotor met een
grotere ruimte via een kanaal naar de kleinere ruimte van de ontstekingsrotor
gevoerd. Ook werd er een brandstofinjectiesysteem ingebouwd voor een betere
verbranding.
Het
doel van Rolls Royce was een zuinigere diesel ervan te maken. Omdat een
dieselmotor veel hogere belastingen moet kunnen doorstaan werden de door Mazda
ontwikkelde Carbon Apex afdichtingen vervangen door een stalen uitvoering. Om
te zorgen voor de constante afdichting zijn er gleuven gemaakt die ervoor
zorgen dat in de rotorkamer opgebouwde druk onder de afsluitingen kan zitten en
dezen dus tegen de wand van de rotorkamer wan worden gedrukt. Voor het behoud
van deze werking bij lage druk in de rotatiekamer hebben de gleuven aan het
uiteinde uitsparingen zodat de druk even behouden kan blijven tot deze de
lagedruk-ruimte is gepasseerd. Dit systeem zorgt voor een verbruiksvermindering
van zo’n 30% in het lagentorengebied.
De
eerste dieselwankel-motor was de R1. Deze werd vooral alleen gebruikt voor
onderzoek te doen op de wankelmotor om verbeteringen toe te kunnen passen. Dit
prototype had zo’n 50,7 PK. De inhoud van de compressiefase bedroeg 1126 cc. De
inhoud van de ontstekingsfase bedroeg 500cc.
Vervolgens
verscheen de R3 met een enkele rotor, inhoud van de ruimte was 1216cc. Deze
motor leverde 182,5pk bij een toerental va 4500omw/min.
Het
is dus duidelijk dat deze motoren ook veel vermogen konden leveren vooral in
verhouding met de massa en de productiekosten. Hierom was de militaire tak ook geïnteresseerd
in de dieselwankel.
Dus
kwam Rolls Royce met de 2R6 op de markt. Dit was een dubbelzijdige 2-takt
dieselwankel-motor met zo’n 355pk bij 4500 toeren. Ontstekingskamer: 1265 cc
tegenover een 3250 cc ruimte bij de compressierotor. Deze motor woog echter
slechts 425kg. Zeer licht voor een dieselmotor met zulk vermogen uit die tijd.
Ik wist dat mazda in sommige sportievere versies wel een wankelmotor had zitten. Maar dat rolce ook een diesel variant had. Dat is nieuw voor mij! Weer wat geleerd vandaag.
BeantwoordenVerwijderen