maandag 21 maart 2016

Mazda

Ik heb het al even kort gehad over de licentieovereenkomst met Mazda en over de dubbel-rotor rotatie motor.

Deze motor kwam op de markt nadat Mazda met hun RE research team aan de slag gingen met het ontwikkelen van een wankelmotor die minder trillingen zal veroorzaken in het lage toerengebied.

Ze wilden een motor met vergelijkbare trillingsfrequentie als een 6cil lijnmotor. Zo vielen deze trillingen bij een acceptabele vergelijkbare waarde.

De allereerste Mazda Wankel was de 40A. Deze had een enkele rotor en werd gebruikt als prototype om verder te kunnen ontwikkelen. De rotordiameter was 9 cm met een 14mm legering. De dikte van de rotor bedroeg 59mm.

Met deze motor onderzocht Mazda de zwakke punten van de wankelmotor.

Het prototype van de beroemde Mazda Cosmo verscheen voor het eerst in 1963. In deze auto lag de twee-rotor wankelmotor. De rotors waren 8 mm groter maar wel 3mm dunner dan de rotor van de 40A.

Tijdens de autoshow in Tokyo in 1963 stond iedereen versteld van de prestaties van de later in 1967 uitgebrachte Cosmo Sport. 185km/u, 2x 491cc en 400 meter in 16,3 seconden waren een topprestatie.

Een jaar later kwam The Familia R100 uit met evenals een topsnelheid van 180km/u en in 1969 behaalde de Familia Coupe een overwinning in de Grand Prix in Singapore.

Opnieuw kwam er een jaar later een nieuw model Mazda uit met een Wankelmotor. De Kaze No Capella had een nieuwe twee-rotor rotatiemotor, de 12A.



De L10A motoren werden tot 1965 ook gebruikt in de eerste serie Cosmo. Deze leverde wel 110pk bij 7000 toeren van de uitgaande as.

Dmv een carburateur wordt er brandstof en lucht naar de verschillende inlaatpoorten gevoerd. Wanneer het toerental lager is wordt slechts een poort per rotor gebruikt. Ook wordt er nog steeds een beetje olie door het inlaatkanaal kanaal gevoerd voor de smering wat blijft zorgen voor een verhoogde uitstoot. Er werd van 1968 tot 1973 zo’n zelfde motor geproduceerd. Er werd hierbij gebruik gemaakt van goedkopere materialen dus nam het gewicht toe wat zorgde voor nog meer slechte uitstoot.

Toen de Japanse overheid in 1968 de milieuwetgeving verscherpte kwam Mazda met de 0866 motor. Dit was de uitvoering met de thermische reactor om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Ook bestond de wand van het rotorhuis nu uit opgespoten staal met een chroom-laag. Deze werd tot 1974 toegepast op de Mazda RX-3.

Als toppunt lanceerde Mazda in 1978 de RX-7. Met aangepaste uitgangspoorten en een thermische reactor in de uitlaat waarin schadelijke stoffen werden afgebroken kon het brandstofverbruik verlaagd worden met wel 20 tot 40%.

Maar wat de Wankel Mazda echt op de kaart zette was de 12A motor. Deze werd van 1970 tot 1985 geproduceerd en in 1974 was de 12A de eerste buiten Europa of Amerika gebouwde motor die de 24-uurs race van Le Mans. Door de versteviging van de wand van het rotorhuis konden de carbon apex afdichtingen weer vervangen worden door stalen uitvoeringen. Vanaf 1980 werd de thermische reactor vervangen door een standaard katalysator.
Vanaf 1982 kreeg de 12A een elektronisch inspuitsysteem. Deze was geplaatst in de RX-7 en had een turbo en was de snelste Japanse productieauto.

 
13B

Met de 13B motoren vlogen de ontwikkelingen nog verder vooruit. Deze werd 20 jaar lang geproduceerd tot deze in 2002 stopte. De 13B-RESI rotary engine super injection motor had een nieuw Bosch inspuitsysteem. De inlaat was verdeeld in twee trappen voor een lagere uitstoot door betere verbranding en zorgde voor een soepeler verloop bij lage toeren.

Tot 2002 werd de R13-REW motor toegepast in de RX-7 deze was uitgevoerd met twin-turbo’s. een turbo voerde snel de toeren op tot 4500 rpm, de tweede turbo sloeg pas daarna in.
In 2007 verscheen er een nieuwe Mazda Taiki op de autoshow in Japan. Deze directe injectiemotor is hierna alleen nergens meer verschenen.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten