maandag 21 maart 2016

Voor en Nadelen


Voordelen: -  Compacte bouw

-          Weinig bewegende delen, dus weinig mechanische verliezen.

De kleppen zijn weggelaten en vervangen door open poorten. Ook zijn er geen moeilijke tandwielcombinaties of verschillende zuigerstangen. De rotor is direct afgestemd op de krukas wat ook weer leidt tot gewichtsbesparing.

-          Enorme acceleratie. Doordat de normale lineaire beweging van de motor, wat gepaard gaat met versnelling en vertraging, nu wordt vervangen door een roterende beweging kan deze motor veel meer vermogen leveren. Dit is ook mogelijk door de tandwielverhouding van 3:1.

Andere voordelen van deze roterende beweging zijn dat de energiedoorstroming beter is en de motor minder trillingen produceert.

-          Lage productiekosten, ook door het eenvoudige ontwerp en het laag aantal onderdelen.

-          Trillingsarm doordat de ontbrandingsenergie direct wordt omgezet in een roterende beweging

-          Doordat de rotor van ijzer is gemaakt en de behuizing van aluminium zal de behuizing eerder uitzetten dan de rotor. Dit om te voorkomen dat de motor bij oververhitting vastloopt zoals bij een reguliere lijnmotor. Dit vooral om meer veiligheid te waarborgen in de luchtvaart.

-          Door de vorm van de ontbrandingsruimte kon er een brandstof met een zeer laag octaangetal worden gebruikt omdat zogenoemde hot-spots niet konden ontstaan.

 Nadelen:       -   Hoog olieverbruik en hoog brandstofverbruik dit door de vorm van de

wankelmotor en de bewegende afdichting die gedurende verschillende temperatuurschommelingen constant moeten afdichten. Ook de afdichting tussen de rotorlagen was niet stabiel.

-          Veel warmteverliezen door ongunstige vorm van trommel

-          Sterke vervuiling van ontsteking door inlaat van olie in verbrandingsruimte ook veroorzaakt door lekke afdichtingen

-          Kortere tijd om brandstof in te spuiten door vorm. Er is geen BDP of ODP die een vertraging van de rotor oplevert om meer tijd te creëren om brandstof in te spuiten.

-          Er is geen inlaatklep dus er kan geen brandstof klaargezet worden

-          Beter geregelde brandstofinjectieregeling nodig

-          Meer drukverlies bij een laag toerental in vergelijking met otto-motor

-          Grote verbrandingskamer dus lage compressieverhouding veel thermische verliezen

-          Onvolledige ontbranding waardoor er een hoge uitstoot is van HC. Dit werd opgelost door het mengsel dusdanig te verrijken tot de hoeveelheid koolwaterstoffen voldoende was om te leiden tot een schonere en meer complete verbranding in een thermische reactor geplaatst in het uitlaatspruitstuk.

-          Bij nog hogere toeren vergroot de arbeidkamer zich sneller dan het volume van het ontstoken mengsel. Hierdoor gaat bij sommige toerentallen veel kracht verloren. Ook konden hierdoor door de plaatsing van de inlaat en uitlaatpoort in de wand van het rotorhuis soms een overlapping plaatsvinden.

-          De enkel-rotor wankelmotor veroorzaakte veel trillingen in het lage-toerengebied en had te weinig koppel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten