Voordelen:
- Compacte bouw
-
Weinig
bewegende delen, dus weinig mechanische verliezen.
De kleppen zijn weggelaten en vervangen door
open poorten. Ook zijn er geen moeilijke tandwielcombinaties of verschillende
zuigerstangen. De rotor is direct afgestemd op de krukas wat ook weer leidt tot
gewichtsbesparing.
-
Enorme
acceleratie. Doordat de normale lineaire beweging van de motor, wat gepaard
gaat met versnelling en vertraging, nu wordt vervangen door een roterende
beweging kan deze motor veel meer vermogen leveren. Dit is ook mogelijk door de
tandwielverhouding van 3:1.
Andere voordelen van deze roterende beweging
zijn dat de energiedoorstroming beter is en de motor minder trillingen
produceert.
-
Lage
productiekosten, ook door het eenvoudige ontwerp en het laag aantal onderdelen.
-
Trillingsarm
doordat de ontbrandingsenergie direct wordt omgezet in een roterende beweging
-
Doordat
de rotor van ijzer is gemaakt en de behuizing van aluminium zal de behuizing
eerder uitzetten dan de rotor. Dit om te voorkomen dat de motor bij
oververhitting vastloopt zoals bij een reguliere lijnmotor. Dit vooral om meer
veiligheid te waarborgen in de luchtvaart.
-
Door
de vorm van de ontbrandingsruimte kon er een brandstof met een zeer laag
octaangetal worden gebruikt omdat zogenoemde hot-spots niet konden ontstaan.
wankelmotor en de
bewegende afdichting die gedurende verschillende temperatuurschommelingen constant
moeten afdichten. Ook de afdichting tussen de rotorlagen was niet stabiel.
-
Veel
warmteverliezen door ongunstige vorm van trommel
-
Sterke
vervuiling van ontsteking door inlaat van olie in verbrandingsruimte ook
veroorzaakt door lekke afdichtingen
-
Kortere
tijd om brandstof in te spuiten door vorm. Er is geen BDP of ODP die een
vertraging van de rotor oplevert om meer tijd te creëren om brandstof in te
spuiten.
-
Er
is geen inlaatklep dus er kan geen brandstof klaargezet worden
-
Beter
geregelde brandstofinjectieregeling nodig
-
Meer
drukverlies bij een laag toerental in vergelijking met otto-motor
-
Grote
verbrandingskamer dus lage compressieverhouding veel thermische verliezen
-
Onvolledige
ontbranding waardoor er een hoge uitstoot is van HC. Dit werd opgelost door het
mengsel dusdanig te verrijken tot de hoeveelheid koolwaterstoffen voldoende was
om te leiden tot een schonere en meer complete verbranding in een thermische
reactor geplaatst in het uitlaatspruitstuk.
-
Bij
nog hogere toeren vergroot de arbeidkamer zich sneller dan het volume van het
ontstoken mengsel. Hierdoor gaat bij sommige toerentallen veel kracht verloren.
Ook konden hierdoor door de plaatsing van de inlaat en uitlaatpoort in de wand
van het rotorhuis soms een overlapping plaatsvinden.
-
De
enkel-rotor wankelmotor veroorzaakte veel trillingen in het lage-toerengebied
en had te weinig koppel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten